3.2.1.3 Wat heeft het gekost per HP?
In onderstaande tabel is de afwijking tussen de gewijzigde begroting en de realisatie (rekening) over 2024 per hoofdproduct weergegeven.
Overzicht per hoofdproduct |
|---|
(bedragen x 1.000/ - = negatief saldo) | |||||||||
Specificatie per Hoofdproduct | Begroting na wijzigingen | Rekeningen | Realisatie t.o.v. Begroting | ||||||
Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | Saldo | V/N | ||
820 | Ruimtelijke ordening stafafdelingen | 0 | 30 | -30 | 0 | 30 | -30 | 0 | N |
825 | Ruimtelijke ordening algemeen | 89 | 1.673 | -1.584 | 11 | 1.259 | -1.248 | 336 | V |
830 | Planproductie PBH | 0 | 556 | -556 | 0 | 380 | -380 | 176 | V |
840 | Bouw- en woningtoezicht | 2.563 | 3.288 | -725 | 1.582 | 3.131 | -1.549 | -824 | N |
850 | Volkshuisvesting | 470 | 1.837 | -1.367 | 460 | 1.360 | -900 | 467 | V |
880 | Grondexploitatie | 26.518 | 43.858 | -17.340 | 19.755 | -17.848 | 37.603 | 54.943 | V |
885 | Facilitair grondbeleid | 0 | 0 | 0 | 1.498 | 1.071 | 427 | 427 | V |
890 | Exploitatie gemeentelijke eigendommen | 2.796 | 2.284 | 512 | 3.073 | 1.681 | 1.392 | 880 | V |
Totaal saldo baten en lasten | 32.436 | 53.526 | -21.090 | 26.379 | -8.936 | 35.315 | 56.405 | V | |
Begroting na wijzigingen ontrekking | Begroting na wijzigingen storting | Begroting na wijziging | Rekeningen | Realisatie t.o.v. Begroting | |||||
Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | Saldo | V/N | ||
825 | Ruimtelijke ordening algemeen | 659 | 0 | 659 | 659 | 0 | 659 | 0 | V |
840 | Bouw- en woningtoezicht | 974 | 0 | 974 | 1.956 | 0 | 1.956 | 982 | V |
850 | Volkshuisvesting | 359 | 300 | 59 | 85 | 300 | -215 | -274 | N |
880 | Grondexploitatie | 17.340 | 0 | 17.340 | 17.340 | 54.942 | -37.602 | -54.942 | N |
890 | Exploitatie gemeentelijke eigendommen | 49 | 0 | 49 | 146 | 0 | 146 | 97 | V |
Totaal mutaties reserves | 19.381 | 300 | 19.081 | 20.186 | 55.242 | -35.056 | -54.137 | N | |
Saldo TH2.1 Ruimtelijke ordening en Volkshuisvesting (incl. Grondbedrijf) | 51.817 | 53.826 | -2.009 | 46.565 | 46.306 | 259 | 2.268 | V | |
Toelichting per hoofdproduct |
|---|
Toelichting afwijking hoofdproduct 825 Ruimtelijke ordening algemeen
Dit hoofdproduct heeft een voordelig saldo van € 336.000. Het saldo wordt met name veroorzaakt door het positief resultaat van de Omgevingswet. Minder uitgaven wordt veroorzaakt door vertraging in de afronding van een aantal producten. Het gaat met name om de volgende producten:
- De opdracht voor de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant ( ODZOB) liep vertraging op, omdat zij extra capaciteit moeten bijschakelen om te kunnen voldoen aan de vraag van alle gemeenten.
- Voor het programma kostenverhaal is in de 1 e Berap 2024 € 50.000 toegekend. Het programma kan pas opgesteld worden als bekend is welke stedelijke ontwikkelingen prioriteit krijgen om verder uitgewerkt te worden en moet daar dus op wachten.
- De migratie van data en informatie uit SquitXO naar Powerbrowser en Djuma is complexer dan eerder gedacht. De uitwerking van het functioneel ontwerp voor de migratie en het ‘mappen’ van de migratievelden kost veel meer tijd en het reserveren van tijdssloten bij de leveranciers moet maanden van tevoren aangevraagd worden door grote drukte o.a. door invoering van de Omgevingswet begin 2024.
Toelichting afwijking hoofdproduct 840 Bouw- en woningtoezicht
Dit hoofdproduct heeft een nadelig saldo van € 824.000. Het saldo wordt voornamelijk veroorzaakt door lagere baten. De werkelijke legesinkomsten in 2024 bedragen € 1.582.000 en zijn daarmee
€ 982.000 lager dan de bijgestelde raming bij de 2e Berap 2024. De legesinkomsten uit vergunningverlening zijn lager uitgevallen dan begroot, wat direct samenhangt met het aantal ingediende aanvragen. We zien dat er in de manier van prognosticeren nog winst te behalen is om de ramingen nauwkeuriger te laten aansluiten bij de realiteit. Dit jaar wordt hieraan gewerkt via een businesscase. Tegelijkertijd blijven we afhankelijk van de markt. In 2024 zijn enkele grote bouwprojecten uitgebleven of doorgeschoven, wat ook heeft bijgedragen aan deze afwijking. Daarnaast heeft de invoering van de Omgevingswet mogelijk geleid tot vertraging in vergunningaanvragen, doordat initiatiefnemers en marktpartijen tijd nodig hebben om zich aan te passen aan de nieuwe werkwijze.
Toelichting afwijking hoofdproduct 850 Volkshuisvesting
Dit hoofdproduct heeft een voordelig saldo van € 467.000. Het saldo wordt met name veroorzaakt door lagere uitgaven op het gebied van flankerend beleid: we hebben in 2024 namelijk geen subsidies voor de ontwikkeling van sociale huurwoningen verstrekt die wel waren begroot. Verder waren er geen uitgaven op het gebied van anti speculatiebeding/opkoopbescherming/zelfbewoningsplicht.
Toelichting afwijking hoofdproduct 890 Exploitatie gemeentelijke eigendommen
Dit hoofdproduct heeft een voordelig saldo van € 880.000. De rentelasten zijn € 278.000 lager dan geraamd als gevolg van een lagere renteomslag. Daarnaast zijn de kosten voor onderhoud van de gemeentelijke gebouwen die tot dit hoofdproduct behoren € 305.000 lager dan geraamd. Dit saldo is meegenomen in de totale verrekening met de egalisatiereserve onderhoud gebouwen (vastgoed)
De opbrengst voor erfpachten is € 357.000 hoger dan geraamd als gevolg van afrekeningen voorgaande jaren, nog niet in rekening gebrachte erfpachten en verkoop van een blooteigendom. Tegenover de verkoop van het blooteigendom van € 52.000 staat een desinvestering van € 39.000.
Toelichting afwijking onttrekking aan de reserves hoofdproduct 850 Volkshuisvesting
Dit hoofdproduct heeft een voordelig saldo van € 273.000. Het saldo wordt met name veroorzaakt door de lagere uitgaven ten laste van de reserve stimuleren. Dit wordt grotendeels veroorzaakt, doordat er in 2024 geen subsidies zijn verstrekt die wel waren begroot voor de ontwikkeling van sociale huurwoningen
Toelichting afwijking onttrekking aan de reserves hoofdproduct 840 Bouw- en woningtoezicht
Dit hoofdproduct heeft een voordelig saldo van € 982.000. Het saldo wordt veroorzaakt door een (extra) onttrekking aan de reserve 'Bouwleges en Omgevingswet'. Bij de 2e Berap 2024 is besloten om een bedrag van € 750.000 te onttrekken aan deze reserve voor dekking van een verwachte inkomstenderving op de leges. Voorgesteld om ook de inkomstenderving leges van € 982.000 ten opzichte van de bijgestelde raming te dekken door een (extra) onttrekking aan ffacilite3.
Toelichting afwijking hoofdproduct 885 Facilitair Grondbeleid
Dit hoofdproduct heeft een voordelig saldo van € 427.000. Het saldo wordt veroorzaakt door (tussentijdse) resultaten op anterieure overeenkomsten met marktpartijen. Deze resultaten hebben een incidenteel karakter. Anterieure overeenkomsten zijn overeenkomsten voor ontwikkelplannen van marktpartijen waarin afspraken gemaakt worden voor het kostenverhaal door de gemeente voor planontwikkeling en aanleg van openbare ruimte. Bijna altijd wordt hierbij gekozen voor een fixed price. Eventuele positieve dan wel negatieve resultaten hoeven dus niet te worden verrekend met de marktpartijen. In 2024 zijn op 19 anterieure overeenkomsten tussentijdse en eindresultaten gerealiseerd. Het grootste voordeel zit op de anterieure overeenkomst voor het gebied Weverspoort (o.a. voordeel op de stelpost voor bodemsanering en aanleg openbare ruimte).
