Duurzaam en Leefbaar

Ruimtelijke ordening en Volkshuisvesting (incl. Grondbedrijf)

3.2.1.3   Wat heeft het gekost per HP?

In onderstaande tabel is de afwijking tussen de gewijzigde begroting en de realisatie (rekening) over 2024 per hoofdproduct weergegeven.

Overzicht per hoofdproduct

(bedragen x 1.000/ - = negatief saldo)

Specificatie per Hoofdproduct

Begroting na wijzigingen

Rekeningen

Realisatie t.o.v. Begroting

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Saldo

V/N

820

Ruimtelijke ordening stafafdelingen

0

30

-30

0

30

-30

0

N

825

Ruimtelijke ordening algemeen

89

1.673

-1.584

11

1.259

-1.248

336

V

830

Planproductie PBH

0

556

-556

0

380

-380

176

V

840

Bouw- en woningtoezicht

2.563

3.288

-725

1.582

3.131

-1.549

-824

N

850

Volkshuisvesting

470

1.837

-1.367

460

1.360

-900

467

V

880

Grondexploitatie

26.518

43.858

-17.340

19.755

-17.848

37.603

54.943

V

885

Facilitair grondbeleid

0

0

0

1.498

1.071

427

427

V

890

Exploitatie gemeentelijke eigendommen

2.796

2.284

512

3.073

1.681

1.392

880

V

Totaal saldo baten en lasten

32.436

53.526

-21.090

26.379

-8.936

35.315

56.405

V

Begroting na wijzigingen ontrekking

Begroting na wijzigingen storting

Begroting na wijziging

Rekeningen

Realisatie t.o.v. Begroting

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Saldo

V/N

825

Ruimtelijke ordening algemeen

659

0

659

659

0

659

0

V

840

Bouw- en woningtoezicht

974

0

974

1.956

0

1.956

982

V

850

Volkshuisvesting

359

300

59

85

300

-215

-274

N

880

Grondexploitatie

17.340

0

17.340

17.340

54.942

-37.602

-54.942

N

890

Exploitatie gemeentelijke eigendommen

49

0

49

146

0

146

97

V

Totaal mutaties reserves

19.381

300

19.081

20.186

55.242

-35.056

-54.137

N

Saldo TH2.1 Ruimtelijke ordening en Volkshuisvesting (incl. Grondbedrijf)

51.817

53.826

-2.009

46.565

46.306

259

2.268

V

Toelichting per hoofdproduct

Toelichting afwijking hoofdproduct 825 Ruimtelijke ordening algemeen
Dit hoofdproduct heeft een voordelig saldo van € 336.000. Het saldo wordt met name veroorzaakt door het positief resultaat van de Omgevingswet. Minder uitgaven wordt veroorzaakt door vertraging in de afronding van een aantal producten. Het gaat met name om de volgende producten:

  • De opdracht voor de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant ( ODZOB) liep vertraging op, omdat zij extra capaciteit moeten bijschakelen om te kunnen voldoen aan de vraag van alle gemeenten.
  • Voor het programma kostenverhaal is in de 1 e Berap 2024 € 50.000 toegekend. Het programma kan pas opgesteld worden als bekend is welke stedelijke ontwikkelingen prioriteit krijgen om verder uitgewerkt te worden en moet daar dus op wachten.
  • De migratie van data en informatie uit SquitXO naar Powerbrowser en Djuma is complexer dan eerder gedacht. De uitwerking van het functioneel ontwerp voor de migratie en het ‘mappen’ van de migratievelden kost veel meer tijd en het reserveren van tijdssloten bij de leveranciers moet maanden van tevoren aangevraagd worden door grote drukte o.a. door invoering van de Omgevingswet begin 2024.

Toelichting afwijking hoofdproduct 840 Bouw- en woningtoezicht
Dit hoofdproduct heeft een nadelig saldo van € 824.000. Het saldo wordt voornamelijk veroorzaakt door lagere baten. De werkelijke legesinkomsten in 2024 bedragen € 1.582.000 en zijn daarmee
€ 982.000 lager dan de bijgestelde raming bij de 2e Berap 2024. De legesinkomsten uit vergunningverlening zijn lager uitgevallen dan begroot, wat direct samenhangt met het aantal ingediende aanvragen. We zien dat er in de manier van prognosticeren nog winst te behalen is om de ramingen nauwkeuriger te laten aansluiten bij de realiteit. Dit jaar wordt hieraan gewerkt via een businesscase. Tegelijkertijd blijven we afhankelijk van de markt. In 2024 zijn enkele grote bouwprojecten uitgebleven of doorgeschoven, wat ook heeft bijgedragen aan deze afwijking. Daarnaast heeft de invoering van de Omgevingswet mogelijk geleid tot vertraging in vergunningaanvragen, doordat initiatiefnemers en marktpartijen tijd nodig hebben om zich aan te passen aan de nieuwe werkwijze.

Toelichting afwijking hoofdproduct 850 Volkshuisvesting
Dit hoofdproduct heeft een voordelig saldo van € 467.000. Het saldo wordt met name veroorzaakt door lagere uitgaven op het gebied van flankerend beleid: we hebben in 2024 namelijk geen subsidies voor de ontwikkeling van sociale huurwoningen verstrekt die wel waren begroot. Verder waren er geen uitgaven op het gebied van anti speculatiebeding/opkoopbescherming/zelfbewoningsplicht.

Toelichting afwijking hoofdproduct 890 Exploitatie gemeentelijke eigendommen
Dit hoofdproduct heeft een voordelig saldo van € 880.000. De rentelasten zijn € 278.000 lager dan geraamd als gevolg van een lagere renteomslag. Daarnaast zijn de kosten voor onderhoud van de gemeentelijke gebouwen die tot dit hoofdproduct behoren € 305.000 lager dan geraamd. Dit saldo is meegenomen in de totale verrekening met de egalisatiereserve onderhoud gebouwen (vastgoed)
De opbrengst voor erfpachten is € 357.000 hoger dan geraamd als gevolg van afrekeningen voorgaande jaren, nog niet in rekening gebrachte erfpachten en verkoop van een blooteigendom. Tegenover de verkoop van het blooteigendom van € 52.000 staat een desinvestering van € 39.000.

Toelichting afwijking onttrekking aan de reserves hoofdproduct 850 Volkshuisvesting
Dit hoofdproduct heeft een voordelig saldo van € 273.000. Het saldo wordt met name veroorzaakt door de lagere uitgaven ten laste van de reserve stimuleren. Dit wordt grotendeels veroorzaakt, doordat er in 2024 geen subsidies zijn verstrekt die wel waren begroot voor de ontwikkeling van sociale huurwoningen

Toelichting afwijking onttrekking aan de reserves hoofdproduct 840 Bouw- en woningtoezicht
Dit hoofdproduct heeft een voordelig saldo van € 982.000. Het saldo wordt veroorzaakt door een (extra) onttrekking aan de reserve 'Bouwleges en Omgevingswet'. Bij de 2e Berap 2024 is besloten om een bedrag van € 750.000 te onttrekken aan deze reserve voor dekking van een verwachte inkomstenderving op de leges. Voorgesteld om ook de inkomstenderving leges van € 982.000 ten opzichte van de bijgestelde raming te dekken door een (extra) onttrekking aan ffacilite3.

Toelichting afwijking hoofdproduct 885 Facilitair Grondbeleid
Dit hoofdproduct heeft een voordelig saldo van € 427.000. Het saldo wordt veroorzaakt door (tussentijdse) resultaten op anterieure overeenkomsten met marktpartijen. Deze resultaten hebben een incidenteel karakter. Anterieure overeenkomsten zijn overeenkomsten voor ontwikkelplannen van marktpartijen waarin afspraken gemaakt worden voor het kostenverhaal door de gemeente voor planontwikkeling en aanleg van openbare ruimte. Bijna altijd wordt hierbij gekozen voor een fixed price. Eventuele positieve dan wel negatieve resultaten hoeven dus niet te worden verrekend met de marktpartijen. In 2024 zijn op 19 anterieure overeenkomsten tussentijdse en eindresultaten gerealiseerd. Het grootste voordeel zit op de anterieure overeenkomst voor het gebied Weverspoort (o.a. voordeel op de stelpost voor bodemsanering en aanleg openbare ruimte).

Deze pagina is gebouwd op 08/18/2025 17:07:07 met de export van 08/18/2025 17:01:51