Home

Financiële samenvatting

(bedragen x €1.000)

afwijking

Voor- /

2024

nadelig

Resultaat grondbedrijf

54.900

V

Storting in algemene reserve grondbedrijf

-54.900

N

Resultaat Grondbedrijf

0

Resultaat programma 1 Meedoen, rondkomen, vooruitkomen

1.942

V

Storting egalisatiereserve Sociaal Domein

-1.942

N

Resultaat Sociaal Domein

0

Programma

Thema 1.2

Bijzondere bijstand

-3.048

N

Thema 1.2

Participatie

682

V

Thema 1.4

Opvang vreemdelingen (Ontheemden Oekraïne)

3.787

V

Thema 1.6

Sport en bewegen

-257

N

Thema 2.1

Omgevingswet

336

V

Thema 2.1

Facilitair grondbeleid

427

V

Thema 2.1

Exploitatie gemeentelijkje eigendommen

977

V

Thema 2.3

Integraal veiligheidsbeleid

721

V

Thema 2.3

Brandweer

257

V

Thema 2.5

Verkeer en vervoer (Smart Mobility en verkeersdata)

413

V

Thema 2.6

Wegen (O.a. Pilot project Maïsdijk)

547

V

Thema 2.6

Calamiteiten reiniging wegen

-221

N

Thema 2.6

Parkeervoorzieningen

349

V

Thema 2.6

Verkeer en vervoer (VRI's)

216

V

Thema 2.6

Huishoudelijke afvalstoffen

332

V

Thema 3.1

Foodtech Brainport en regionaal bedrijventerrein

493

V

Thema 4.7

College van B&W

-1.011

V

Alg. dek

Organisatie algemeeen

2.126

V

Alg. dek

Overige financiële middelen (Rente lasten en baten)

413

V

Alg. dek

Onroerend zaak belasting

322

V

Alg. dek

Laten en baten innen overige belastingen

1.207

V

Alg. dek

Algemene uitkering/ gemeentefonds

2.344

V

Overige verschillen

1.268

V

Gerealiseerd resultaat jaarrekening 2024

12.680

V

Voorgestelde resultaatbestemmingen

8.040

N

Saldo na resultaatsbestemmingen

4.640

V

Toelichting op in de tabel opgenomen afwijkingen. Voor een uitgebreide toelichting verwijzen we u naar de toelichting in de betreffende programma's

Resultaat Grondbedrijf 54,9 miljoen.
Het resultaat grondbedrijf bestaat uit 2 componenten:

  • Op de winstgevende grondexploitaties heeft een tussentijdse winstneming plaatsgevonden van € 8,0 miljoen. Deze winstneming is berekend op de door de BBV voorgeschreven methode.
  • De voorziening voor verliesgevende grondexploitaties is op eindwaarde met € 46,9 miljoen naar beneden bijgesteld. De verwachte eindresultaten op verliesgevende grondexploitaties zijn dus minder negatief dan bij de vorige herziening bij de jaarrekening 2023 is berekend.

In de paragraaf grondbeleid vindt u een uitgebreide toelichting op het resultaat van het grondbedrijf terug.
Voor het grondbedrijf geldt een gesloten circuit: resultaten op het grondbedrijf (zowel positief als negatief) worden verrekend met de reserve grondbedrijf. Het resultaat grondbedrijf van € 54,9 miljoen is dus toegevoegd aan de reserve grondbedrijf. De reserve grondbedrijf dient om project-specifieke en project-overstijgende risico’s op grondexploitaties op te vangen. In de paragraaf weerstandsvermogen vindt u een toelichting op de risico analyse terug.

Resultaat Sociaal Domein
Het resultaat Sociaal Domein wordt bepaald uit het resultaat van de 6 thema’s binnen programma 1 Meedoen, rondkomen en vooruitkomen van deze jaarrekening, inclusief de hieronder genoemde resultaatbestemmingen.
Hierop vindt een aantal correcties plaats die niet door het Sociaal Domein kunnen worden beïnvloed. Een voorbeeld hiervan zijn de onderhoudskosten van de gebouwen die ons eigendom zijn. Ook de uitgaven in het kader van de Jeugdwet, Wmo, participatiewet, minimaregelingen laten afwijkingen ten opzichte van de bijgestelde begroting zien, dit wordt veroorzaakt door de openeinde regelingen, wat wil zeggen dat wanneer een (aan)vraag van een inwoner aansluit bij de uitgangspunten van de wet dan dienen wij deze te verstrekken.
Het uiteindelijke positieve resultaat van het Sociaal Domein bedraagt € 1,9 miljoen positief en is conform afspraak toegevoegd aan de egalisatiereserve Sociaal Domein.
Daarmee blijft de reserve sociaal domein onder de vastgestelde maximale hoogte van €10 miljoen.
Het restant van de reserve zal de komende jaren ingezet worden ten behoeve van de ombuigingen die noodzakelijk zijn om te komen tot een financieel duurzaam sociaal domein.

Overige afwijkingen

Bijzondere bijstand                                 -3.048   N
Dit thema heeft een nadelig saldo van € 3.048.000 en wordt met name veroorzaakt door een onttrekking aan de reserve in verband met de afronding van de regeling energietoeslag en de witgoedregeling (€ 1.567.000) De reserve koopkracht is eind 2023 opgeheven en het restantbedrag is bij de jaarrekening 2023 overgeheveld naar de reserve Sociaal Domein. In 2024 zijn de kosten voor de uitvoering van deze regeling aan de reserve onttrokken. Een nadelig saldo van € 1.700.000 is te verklaren doordat er eind 2024 Rijksmiddelen zijn ontvangen voor de vangnetconstructie energietoelage en startbanen statushouders. Deze middelen zijn onttrokken aan de reserve Bijzondere Bijstand en toegevoegd aan de reserve Sociaal Domein.

Participatie                              682   V
Het voordelig saldo op dit thema (€ 389.000) is voor een groot deel ontstaan doordat de decentralisatie-uitkeringen voor de pilot startbanen en laaggeletterdheid in 2024 niet volledig zijn ingezet vanwege een verlate implementatie. Daarnaast zijn er minder uitgaven gedaan op het onderdeel inburgering.

Opvang vreemdelingen (Ontheemden Oekraïne)                      3.787   V
Dit thema heeft een voordelig saldo van € 4.378.000. Daarnaast is er een resultaat op de onttrekking aan de reserve van € 591.000. Dit is als volgt te verklaren. Voor het kalenderjaar 2024 ingediende en door het Rijk toegekende aanvraag voor Bekostiging Opvang Ontheemden Oekraïne (BOOO) bedroeg € 11.619.000. In de aanvraag en toekenning van de middelen wordt qua systematiek grotendeels uitgegaan van normvergoedingen ter compensatie van de werkelijke kosten. Er resteert een saldo aan overtollige middelen van  € 4.378.000. Conform het advies van de VNG wordt voorgesteld overschotten op te sparen in een hiervoor reserve "Vluchtelingen Oekraïne" om toekomstige kosten gepaard gaande met lagere of mogelijk beëindigde vergoedingen te kunnen bekostigen.

Sport en bewegen                                   -257   N
Dit saldo van € 257.000 wordt met name veroorzaakt doordat de kosten voor het onderhoud van de buitensportaccommodaties lager zijn dan begroot. Het saldo is toegevoegd aan de egalisatiereserve buitensport (203k). 
De onttrokken kapitaallasten uit de reserve buitensport zijn lager dan begroot (54k) vanwege de latere start van de afschrijvingen.

Omgevingswet                              336   V
Het saldo wordt met name veroorzaakt door het positief resultaat van de Omgevingswet. Minder uitgaven wordt veroorzaakt door vertraging in de afronding van een aantal producten.

Facilitair grondbeleid                           427   V
Dit hoofdproduct heeft een voordelig saldo van € 427.000. Het saldo wordt veroorzaakt door (tussentijdse) resultaten op anterieure overeenkomsten met marktpartijen. Deze resultaten hebben een incidenteel karakter

Exploitatie gemeentelijke eigendommen                  977   V
Dit hoofdproduct heeft een voordelig saldo van € 977.000. De rentelasten zijn € 278.000 lager dan geraamd als gevolg van een lagere renteomslag . Daarnaast zijn de kosten voor onderhoud van de gemeentelijke gebouwen die tot dit hoofdproduct behoren € 305.000 lager dan geraamd. Dit saldo is meegenomen in de totale verrekening met de egalisatiereserve onderhoud gebouwen (vastgoed)
De opbrengst voor erfpachten is € 357.000 hoger dan geraamd als gevolg van afrekeningen voorgaande jaren, nog niet in rekening gebrachte erfpachten en verkoop van een bloot eigendom. Tegenover de verkoop van het bloot eigendom van € 52.000 staat een desinvestering van € 39.000. Tenslotte is een bedrag van € 97.000 onttrokken aan de egalisatiereserve onderhoud gemeentelijke gebouwen als gevolg van hogere onderhoudskosten.

Integraal veiligheidsbeleid                         721   V
Dit thema heeft een voordelig saldo van € 721.000 V . Het saldo wordt voornamelijk veroorzaakt door de hogere baten van het TF RIEC 271.000  V en bij het Peel Interventieteam € 257.000 V. Het Veiligheidsinformatieknooppunt zit nog in een opstartfase waardoor de lasten lager uitvallen dan begroot. € 47.000 V. Ook zijn er bij de overig kosten 140.000 V minder uitgaven gedaan.

Brandweer                              257   V
Dit thema heeft een voordelig saldo van € 257.000 V . Het nadelig  verschil qua lasten wordt enerzijds veroorzaakt door € 70.000  hogere lasten, advies voor rampenbestrijding, en voordelig verschil van € 326.000 lagere lasten voor overige goederen en diensten.

Verkeer en vervoer (Smart Mobility en verkeersdata)               413   V
Het voordelig saldo heeft diverse oorzaken en wordt voornamelijk veroorzaakt door:

  • Smart Mobility                                                                € 173.000 voordelig
  • Uitvoeren verkeersmaatregelen Houtsdonk                       €   60.000 voordelig
  • Verkeersdata                                                                  €   73.000 voordelig
  • Deeltaxi 2.0                                                                     € 121.000 voordelig

Voor een verdere toelichting verwijzen wij u naar de toelichtingen op hoofdproduct 250.

Wegen  (O.a. Pilot project Maïsdijk)                     547   V
Het pilotproject aan de Maisdijk is uitgesteld naar 2025. De financiële impact hiervan is de voornaamste oorzaak van deze afwijking. Hiernaast zijn er meer energiekosten voor openbare verlichting gerealiseerd dan begroot. Verdere afwijkingen hebben te maken met incidenteel onderhoud aan wegen. Zie toelichting op hoofdproduct 210 voor verdere toelichting.

Calamiteiten reiniging wegen                                -221   N
Het nadeel op reiniging wegen is ontstaan door diverse oorzaken. De voornaamste oorzaak is meer kosten voor calamiteiten welke op voorhand niet in te schatten, tevens is de veroorzaker van calamiteiten vaker niet te achterhalen. Zie verdere toelichting bij hoofdproduct 225.

Parkeervoorzieningen                           349   V
De parkeerexploitatie heeft een voordelig saldo van € 349.000. Het saldo wordt enerzijds veroorzaakt door hogere baten € 215.000. De opbrengsten van naheffingen zijn circa € 150.000 hoger dan geraamd. Daarnaast zijn opbrengsten voor huur en onderhoud van parkeerplaatsen op de Automotive Campus ontvangen van circa € 65.000, waarmee in de begroting geen rekening is gehouden. Anderzijds wordt het saldo veroorzaakt door lagere lasten van € 134.000 met name als gevolg van lagere kosten onderhoud aan parkeergarages en fietsenstallingen. De lagere onderhoudskosten worden in totaliteit verrekend met de egalisatiereserve onderhoud gemeentelijke gebouwen.

Verkeer en vervoer (VRI's)                        216   V
Dit saldo wordt voornamelijk veroorzaakt door bepaalde onderhoudskosten die zijn afgenomen en leveranciers welke door capaciteitsproblemen niet de gewenste hoeveelheid werkzaamheden hebben kunnen uitvoeren. Verdere toelichting is opgenomen bij hoofdproduct 260.

Huishoudelijke afvalstoffen                        332   V
De voornaamste oorzaak van het voordelige resultaat is €200.000 meer aan inkomsten milieustraat dan begroot. Hiernaast heeft de inzameling van papier en glas meer opgeleverd en zijn er meer reinigingsrechten geïnd dan begroot.

Foodtech Brainport en regionaal bedrijventerrein               493   V
Het voordeel komt voornamelijk door lagere uitgaven (€ 266.000) bij Foodtech Brainport, omdat activiteiten zijn doorgeschoven naar 2025. Het voorstel is om het resterende budget via resultaatbestemming over te hevelen naar 2025. Daarnaast is er een voordeel op de baten (€ 328.000), grotendeels door de gemeentelijke bijdragen van de deelnemende gemeenten (inclusief Helmond) in het kader van regionale bedrijventerreinen. Deze bijdragen hebben we niet begroot, waardoor de gerealiseerde opbrengsten hoger zijn t.o.v. de begroting . Verder is er een positief effect doordat de bijdrage voor het project Groote Oogst niet was begroot.”

College van B&W                                -1.011   V
Het nadeel wordt voornamelijk veroorzaakt door een extra benodigde toevoeging aan de voorziening wethouderspensioenen van € 800.000. Dit komt door een daling van de rekenrente van 3,2% naar 2,3% waardoor het vermogen minder vanzelf aangroeit tot de gewenste omvang en aangevuld moet worden. De benodigde onttrekking van € 250.000 is daarom ook niet uitgevoerd.

Organisatie algemeen                                 2.126   V
Dit hoofdproduct heeft een voordelig saldo van ruim € 2,1 miljoen. Het saldo wordt onder andere veroorzaakt doordat er minder kosten zijn gemaakt dan beoogd. Bij de begroting is een flexibel formatiebudget gereserveerd van € 1,8 miljoen, wat niet nodig is geweest. Daar staat tegenover dat er voor € 460.000 fiscale afrekeningen van voorgaande jaren zijn geweest voor o.a. de BTW, het BTW-compensatiefonds en de werkkosten.

Daarnaast een nadeel doordat voor € 430.000 minder is onttrokken aan de reserve organisatieontwikkeling en een voordeel doordat de begrote dotatie aan de algemene reserve van € 1,2 miljoen niet is geboekt. Dit betreft het beoogde voordeel op de begroting bij de 2e Berap. Afhankelijk van het jaarrekeningresultaat wordt een verrekening gedaan met de algemene reserve.

Overige financiële middelen (Rente lasten en baten)               413   V
Dit hoofdproduct heeft een voordelig saldo van ruim € 410.000. Het saldo wordt voornamelijk veroorzaakt door hogere baten van € 660.000 doordat de renteopbrengsten op leningen zijn toegenomen van o.a. de starters- en duurzaamheidsleningen. Daarnaast is een correctie doorgevoerd op de renteomslag, omdat het werkelijke rentepercentage lager is dan de 1% waar in de begroting rekening mee is gehouden. Deze afwijking is groter dan 25% en het BBV verplicht dan een correctie door te voeren waardoor hier een nadeel ontstaat van € 350.000. De consequentie van deze correctie is dat er minder rentekosten zijn toegerekend aan de investeringen en grondexploitaties. Daarnaast zijn voor ruim € 100.000 minder bankkosten gemaakt dan beoogd.

Onroerend zaak belasting                        322   V
Dit hoofdproduct heeft een voordelig saldo van € 320.000. Het saldo wordt veroorzaakt door de wijziging van de hoogte van de kostenvergoedingen voor proceskosten bij WOZ-bezwaren. Er zijn ten eerste veel minder WOZ-bezwaren ontvangen (ongeveer een derde van het voorgaande jaar) en is ook het uit te keren bedrag drastisch verlaagd. Dit heeft geresulteerd in € 200.000 lagere kosten.
De opbrengsten van de OZB vallen ook ruim € 100.000 hoger uit ten opzichte van de raming. Het gaat hier over 0,4% extra opbrengsten, die veroorzaakt worden door iets hogere WOZ-waarden dan vooraf verwacht.

Laten en baten innen overige belastingen                        1.207   V
Dit hoofdproduct heeft een voordelig saldo van ruim € 1,2 miljoen. Het saldo wordt voornamelijk veroorzaakt doordat er meer inkomsten worden ontvangen voor de aanmaan- en dwangbevelkosten welke wij in rekening voor € 380.000 en de voorziening dubieuze debiteuren is voor bijna € 800.000 vrijgevallen.

Algemene uitkering/ gemeentefonds                           2.344   V
De begrote opbrengsten van de gemeentefondsuitkering in de begroting zijn gebaseerd op de septembercirculaire 2024. De werkelijke opbrengsten zijn gebaseerd op de decembercirculaire 2024. We ontvangen een hogere uitkering vergeleken met de septembercirculaire 2024. De decembercirculaire 2024 is halverwege december verschenen. Die kunnen we budgettair niet meer verwerken in de begroting. De plus van € 2,3 miljoen in 2024 is het effect van de taakgebonden wijzigingen en de wijzigingen in de decentralisatie uitkeringen samen. Een deel van de extra opbrengsten, circa € 1,7 miljoen, is bedoeld voor de uitvoering van besluiten die in begrotingsjaar 2024 of eerder hebben plaatsgevonden. Dit bedrag maakt onderdeel uit van het jaarrekeningresultaat 2024. Omdat het vooral om uitvoering van taken in het Sociaal Domein gaat, maken de middelen onderdeel uit van het resultaat van het Sociaal Domein (programma 1). Het resterende bedrag van bijna € 0,6 miljoen zijn wijzigingen die bedoeld zijn voor de uitvoering van taken die in 2025 gaan plaatsvinden. We stellen u voor om het bedrag van € 0,6 miljoen over te hevelen naar 2025 voor besteding aldaar. Ter vergelijking, in 2023 bedroeg het resultaat op de gemeentefondsuitkering € 5,3 miljoen na de decembercirculaire 2023.

Overige verschillen                                 1.462   V
Dit is het saldo van alle uitgaven en inkomsten van alle programma’s exclusief de hier apart benoemde onderdelen.

Voorgestelde resultaatbestemmingen
In het bijgevoegde raadsvoorstel is een overzicht weergegeven van voorgestelde resultaatbestemmingen. Dit zijn onderwerpen die in 2024 hebben bijgedragen aan het positieve resultaat omdat deze niet (volledig) zijn uitgevoerd.

Bedragen x (€1.000)

Programma

Omschrijving

Voorstel

1

Alleenverdienersproblematiek 2023-2024

219

1

Project pilot startbanen

338

1

Decentralisatie uitkering laaggeletterdheid

51

2

Huisvesting statushouders

88

2

Overtollige middelen SPUK Vluchtelingen Oekraïne

4.836

2

Activiteiten Omgevingswet 2025

220

2

Pilot project Maïsdijk - R&B/AB wegen

850

2

Mobiliteit; Uitvoering verkeersmaatregelen Houtsdonk

60

3

Vervolg inventarisatie en waardering cultuurhistorische waarden gemeente Helmond

137

3

Doorontwikkeling Food Tech Brainport

380

4

Burgerberaad

91

AD

Budget voor vervanging Vris

200

AD

Algemene Uitkering; Decentralisatie-uitkeringen december circulaire 2024

570

Totaal

8.040

Toelichting resultaat op de voorgestelde resultaatsbestemmingen:

Alleenverdienersproblematiek 2023-2024
Bij de septembercirculaire 2024 hebben alle gemeenten middelen ontvangen voor de compensatie van inwoners die te maken hebben met de alleenverdienersproblematiek voor de jaren 2023-2024. Gemeenten zijn gevraagd om inwoners te copmenseren voor misgelopen toeslagen. Hiervoor heeft Helmond €219.280 ontvangen die bij de tweede berap geboekt is in 2024. In 2024 heeft de uitvoering niet meer plaats kunnen vinden. Dit vanwege de benodigde tijd om de uitvoering van de compensatie zorgvuldig in te richten, denk aan opstellen beleidsregels in overeenstemming met lokale cliëntenraad en regiogemeenten, het inrichten van processen en aanpassen van brieven en systemen.  Ten tweede omdat er onvoldoende capaciteit was deze processen nog in 2024 goed in te richten. De uitbetaling van de compensatie voor de jaren 2023 en 2024 is daarom beoogd voor april 2025.

Project pilot startbanen
Door het Ministerie van Sociale Zaken is een opdracht verstrekt tbv het uitvoeren van een pilot binnen de arbeidsmarkt regio Helmond-de Peel. Gemeenten ontvangen een bijdrage voor het uitvoeren van proeven voor Startbanen voor statushouders.                      
Recente cijfers laten zien dat de arbeidsparticipatie van statushouders achterblijft in Nederland. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid spant zich in om de arbeidsparticipatie van deze groep te verbeteren. Gemeenten vervullen bij de verwezenlijking hiervan een belangrijke rol in de begeleiding naar werk van werkzoekende statushouders. Betrokken gemeenten ontwikkelen hun eigen proeven (aanpakken) om statushouders die zich gaan vestigen in een gemeente, een betaalde baan (Startbaan) aan te bieden. Gemeenten nemen het initiatief tot het delen van de vergaarde informatie over de proeven met belanghebbende stakeholders.
De regionale middelen ter waarde van 400.000 euro (aandeel Helmond) zijn niet volledig besteed. Dat komt omdat we middelen gaan inzetten voor nazorg en begeleiding op de werkvloer en er nu nog onvoldoende contracten zijn. De resterende middelen worden volgens het projectplan ingezet zodat er zoveel mogelijk duale trajecten gerealiseerd kunnen worden voor statushouders. Tevens zijn er verplichtingen aangegaan voor 2025 ter waarde van 143.000 euro.

Decentralisatie uitkering laaggeletterdheid
De decentralisatie uitkering laaggeletterdheid ontvangt Helmond als contactgemeente voor de arbeidsmarktregio en is bedoeld voor de aanpak basisvaardigheden. Regionaal ambtelijk is afgesproken om extra in te zetten op een klas staatsexamen die wordt aangeboden door Ter AA vanwege de lange wachtlijsten.  Dit in aanvulling op de afspraken die met Ter AA gemaakt waren voor het aanbod volwasseneneducatie voor 2024.  Voor de zomer is hierover met Ter AA gesproken, vervolgens heeft Ter AA intakes afgenomen met inwoners die op de wachtlijst stonden. Dit heeft meer tijd in beslag genomen dan vooraf voorzien waardoor de groep gestart is in december 2024 en doorloopt in 2025.

Huisvesting statushouders
De gemeente Helmond heeft een wettelijke taak bij het huisvesten van statushouders. Hoe groter het aantal inwoners van een gemeente, hoe hoger de taakstelling. Elke gemeente in Nederland is verplicht om statushouders te huisvesten. Het Rijk bepaalt ieder half jaar hoeveel statushouders elke gemeente moet huisvesten. Er is in het laatste kwartaal van 2024 een bedrag van 83.520 euro ontvangen vanuit het COA om statushouders tijdelijk in hotels op te vangen (Hotel Accommodatie Regeling HAR).  Vervolgens moeten we deze mensen, die gekoppeld zijn aan Helmond, huisvesten (taakstelling). Hiervan resteert een bedrag van 63.000. Deze statushouders moeten we binnen de termijn van zes maanden kunnen huisvesten. Tevens is er 30.000 euro begroot uit de reserve nieuwkomers in 2024 voor onvoorziene uitgaven huisvesting statushouders die niet volledig besteed is (Collegevoorstel 52085467 en Raadsvoorstel 52097537). Hiervan resteert een bedrag van 25.000. De resterend middelen zijn nodig om zo goed mogelijk aan de taakstelling van 2025 te kunnen voldoen.  Tevens willen we de middelen inzetten om de AMV statushouders, die vanaf november 2024 in Helmond in de kinderwoongroep verblijven, bij zelfstandige huisvesting goed te begeleiden en wanneer ze niet snel gehuisvest kunnen worden in een eigen woning, wat langer te laten verblijven in de woongroep. Met regelmaat komen er woningen voorbij waarin we statushouders niet op passende wijze kunnen huisvesten. Met inzet van deze middelen wordt dit wel mogelijk,  zodat we eerder de taakstelling kunnen behalen en aan onze opgave voldoen. Directe uitplaatsing van de statushouder naar een corporatiewoning is het meest optimaal.

Overtollige middelen SPUK Vluchtelingen Oekraïne
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) adviseert haar leden om overschotten op te sparen. ‘We merken dat de jaarlijkse vergoeding ieder jaar naar beneden wordt bijgesteld. De regeling voor opvang van vluchtelingen uit Oekraïne loopt nog tot maart 2026. Over 2025 is het geldbedrag voor Oekraïense vluchtelingen wederom flink naar beneden bijgesteld. Risico dat na het beëindigen van de huidige BOOO (Bekostigingsmaatregel) door het Rijk dat de daadwerkelijke opvang voor deze doelgroep door gemeenten in de praktijk nog niet zal\kan eindigen.
Er is nog onvoldoende zicht op besluitvorming hierover en de mogelijke consequenties hiervan voor gemeenten. De Raad wordt verzocht om bij de behandeling van de Jaarrekening 2024 een besluit te nemen om voor deze overtollige middelen 2024 te storten in de Reserve 'Vluchtelingen Oekraïne'. (Resultaatbestemming 2024) en dit te verwerken in een begrotingswijziging voor 2025.

Activiteiten Omgevingswet 2025
In de begroting 2025 is een bedrag van 150.000 beschikbaar voor het uitwerken en doorontwikkelen van het instrumentarium van de Omgevingswet. Dit budget is bedoeld voor de inzet van extra capaciteit voor het opstellen van het definitieve  omgevingsplan. Het budget is niet toereikend om een aantal aanvullende noodzakelijke acties in 2025 uit te bekostigen. Daarvoor is aanvullend budget nodig. Concreet gaat het om de volgende zaken:  omzetten van geluidproductieplafonds voor bedrijventerreinen, aanpak toepasbare regels, extra inzet van capaciteit Omgevingsrecht bij het juridisch team, afronding migraties software, kennisbank WoltersKluwer en onderzoek naar een eventueel omgevingsprogramma voor kostenverhaal van bovenplanse voorzieningen. Voor deze activiteiten zijn al opdrachten verstrekt en inhuurcontracten aangegaan. In de 2e berap is al aangekondigd dat we voornemens zijn om voor het resultaat op het programma Omgevingswet een resultaatbestemming aan te vragen om het budget over te hevelen naar 2025.

Pilot project Maïsdijk - R&B/AB wegen
In 2024 is een pilotproject opgestart voor het bevorderen van circulariteit in asfaltdeklagen. Bij dit pilotproject zijn verschillende landelijke en regionale partners aangesloten. De resultaten van deze pilot worden gebruikt voor het opstellen van landelijke standaardeisen voor duurzame asfaltmengsels voor deklagen. Als locatie is gekozen voor de ring BZOB (Maisdijk – Rijstdijk – Korendijk). Dit project is het eerste pilotproject van in totaal 3 landelijke pilotprojecten. Om deze pilot te kunnen laten slagen, zijn de weersomstandigheden van cruciaal belang. Wegens het opstellen van de juiste pilotkaders is de start van uitvoering vertraagd naar eind september. Vanwege de grote kans op slechte weersomstandigheden is in overleg met onze partners besloten om de uitvoering van dit pilotproject door te schuiven naar 2e kwartaal volgend jaar.  Er is een uitvoeringsovereenkomst gesloten met de uitvoerende partij. Dit bedraagt € 850.000 aan exploitatiekosten wegen (ERP-code12440-54906(Kostenplaats-Specificatie)). In de 2e Berap 2024 is dit  onderwerp al vermeld.

Mobiliteit; Uitvoering verkeersmaatregelen Houtsdon k
Bij de 2e berap is een bedrag van € 60.000 ontrokken aan de Reserve Mobiliteit en Verkeersveiligheid. In overleg tussen buurtbewoners, wijkraad Helmond-West, Veilig Verkeer Nederland en de gemeente Helmond is een pakket aan verkeersmaatregelen opgesteld om de verkeersveiligheid in de buurt Houtsdonk te verbeteren. Op een aantal locaties worden snelheidsremmende maatregelen getroffen. Kort voor de opdracht tot uitvoering zou worden gegeven is gebleken dat de wijkraad graag nog een aantal aanvullende gerealiseerd zou zien.  Daarom is besloten om eerst nog een keer in overleg te gaan voordat het hele pakket aan maatregelen waar overeenstemming over is uit te voeren. Uitvoering vind dan in 2025 plaats. De kosten hiervoor kunnen niet betaald worden uit de reguliere middelen voor verkeersveiligheid omdat het budget daarvoor te klein. Met de resultaatbestemming wordt voorkomen dat in 2025 opnieuw een voorstel gedaan moet worden voor onttrekking uit de Reserve Mobiliteit en verkeersveiligheid. Hierdoor zou het poject verder vertraging oplopen.

Vervolg inventarisatie en waardering cultuurhistorische waarden gemeente Helmond
Bij de start van het programma Omgevingswet, in 2019, zijn middelen aangevraagd voor het Helmond-breed inventariseren en waarderen van cultuurhistorisch waardevolle elementen. Dit is gedaan met het oog op toepassing van de wet: ontwikkelen wat nodig is vanuit maatschappelijke behoefte en beschermen wat waardevol is en behouden moet blijven. Uw raad heeft hiervoor in twee fasen middelen beschikbaar gesteld binnen het programma Omgevingswet. De eerste fase is afgerond, u heeft hiervan in februari (en via RIB 2024-15)  het resultaat ontvangen.

Doorontwikkeling Food Tech Brainport
In de begroting 2024 is € 1 miljoen beschikbaar gesteld voor de doorontwikkeling van Food Tech Brainport in de periode 2024-2026. De visie op Food Tech Brainport is eind 2024 vastgesteld waarna we de werkzaamheden in 2025 verder oppakken.

Burgerberaad
In 2022 heeft de gemeenteraad een motie (raadsvergadering 29 november 2022) aangenomen om deel te nemen aan de landelijke pilot burgerberaden. In 2024 is de pilot over burgerfora van VNG en BZK waar de gemeenteraad aan deelgenomen heeft afgerond. Tijdens deze pilot is kennis opgedaan over het organiseren van een burgerberaad. Gedurende de pilot zijn de voorbereidingen getroffen voor het uitvoeren van het Helmonds burgerberaad. Bij behandeling van de Voorjaarsnota 2023 heeft de gemeenteraad 100.000 euro beschikbaar gesteld om het burgerberaad te organiseren. In 2024 hebben diverse bijeenkomsten met de raad plaatsgevonden onder begeleiding van een adviesbureau in het kader van de voorbereiding (onderwerpkeuze, praktische en inhoudelijke randvoorwaarden) in december 2024 zijn ook de uitnodigingen verstuurd. De bijeenkomsten van het beraad vinden plaats in 2025. De meeste kosten worden dus gemaakt in 2025. In 2024 is 9.000 euro uitgegeven aan advieskosten voor de raadsbijeenkomsten. Uit de globale begroting van het burgerberaad blijkt dat de overgebleven 91.000 benodigd is voor de organisatie van het burgerberaad. Uiteraard wordt bekeken waar in de organisatie bespaard kan worden (bijvoorbeeld door de catering in eigen beheer te doen en portokosten voor de uitnodigingen (zoals gebruikelijk) niet toe te rekenen aan het project. Er is bewust voor gekozen om de bijeenkomsten in het Huis voor de Stad plaats te laten vinden omdat dit kostentechnisch voordeliger is dan de bijeenkomsten extern organiseren.

Budget voor vervanging Vris
Budget is in 2024 niet uitgegeven. Opdrachten zijn verstrekt, de projectleider begint 1 februari 2025. Werkzaamheden starten in 2025 en zijn nodig.

Algemene Uitkering; Decentralisatie-uitkeringen december circulaire 2024
De decembercirculaire 2024 is op 12 december 2024 verschenen. De circulaire bevat decentralisatie-uitkeringen die beschikbaar zijn gesteld in 2024. Onze beleidslijn voor deze wijzigingen is dat we de plussen en/of minnen die hieruit voortkomen 1-op-1 verrekenen met de betreffende beleidsvelden (lees: begrotingsbudgetten). In 2024 kan dit niet meer omdat dit een raadsbesluit vergt. Omdat het gaat om middelen die bedoeld zijn voor taken die nog in 2025 uitgevoerd worden, stellen we voor om het saldo van deze wijzigingen van in totaal circa € 569.731 over te hevelen naar het begrotingsjaar 2025 om de verrekening plaats te laten vinden. De afzonderlijke wijzigingen met bijbehorende boekingscombinatie voor de overheveling staan in het 2e tabblad.

Deze pagina is gebouwd op 08/18/2025 17:07:07 met de export van 08/18/2025 17:01:51