4.6.2.2 Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB) |
|---|
Ontwikkelingen |
Het algemeen bestuur van de ODZOB heeft op 30 maart 2023 ingestemd met de Meerjarenvisie 2023-2027: Samen voor een veilige, gezonde en duurzame leefomgeving. Deze visie is het uitgangspunt voor de te volgen koers van de ODZOB voor de komende jaren. Uitgangspunt van deze meerjarenvisie is budgetneutraal, en daar waar het niet mogelijk blijkt een concreet voorstel voor te leggen aan het algemeen bestuur. In een ambtelijke en bestuurlijke bijeenkomst is de gerichte gezamenlijke inzet bepaald. Gekozen is voor: De hoeveelheid aan projecten en activiteiten laat zien dat de ODZOB staat voor een stevige uitdaging in een complexe en dynamische omgeving. De verwachtingen zowel vanuit het Rijk (versterken Omgevingsdiensten) als de deelnemers aan de GR ODZOB (de eigenaren/ opdrachtgevers) zijn hoog en urgent. In de Meerjarenvisie 2023-2027 is vastgelegd dat de verbeteraanpak en ontwikkeling van de ODZOB een proces is van enkele jaren. Niet alles kan in één jaar. Met urgentie wordt gewerkt aan een sturingsdocument dat ervoor zorgt dat er regie en sturing komt op basis van een samenhangende en dynamische ordening in programma’s/portfolio’s met een realistische en behapbare planning. |
Openbaar belang dat er mee gediend wordt |
De ODZOB heeft de juridische vorm van een openbaar lichaam op basis van de Wet gemeenschappelijke regelingen, waar 21 gemeenten in Zuidoost-Brabant en de provincie Noord-Brabant in participeren. Kenmerkend hierbij is de een-op-een relatie tussen de ODZOB (als opdrachtnemer) en de opdrachtgever. De ODZOB voert een landelijk vastgesteld basistakenpakket uit op het gebied van milieuvergunningverlening, milieutoezicht en -handhaving (VTH). Daarnaast zijn er verzoektaken die een deelnemer aan de ODZOB kan opdragen (o.a. advies op inhoudelijke thema’s als bodem, water, lucht, geluid, duurzaamheid, asbest, etc.). Ook voert de ODZOB enkele bovenlokale collectieve taken uit (o.a. Samen Sterk in Brabant, Omgevingsveiligheid en het bestuurlijk vastgestelde Collectieve Programma). Doel is om samen de kwaliteit van de fysieke leefomgeving te verbeteren (veiliger, gezonder en minder overlast). |
Risico's |
De gemeentelijke bijdragen aan de ODZOB vinden plaats door facturatie op basis van declarabele uren. De uitkomst is dan ook lastiger te voorspellen dan bij een vaste inwonersbijdrage zoals bij de andere GR-en. Gezien de onzekerheid van zowel de omvang als de samenstelling van het te verrichten werk, wordt een deel van de benodigde bezetting ingehuurd. Het streven is om 20% van de benodigde bezetting in de vorm van flexibele arbeid te hebben. In de Financiële Verordening Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant 2023 is bepaald dat het dagelijks bestuur minimaal éénmaal per jaar (na het zomerreces) het algemeen bestuur informeert middels een tussentijdse rapportage.De bestuursrapportage 2024 is opgesteld op basis van de realisatiecijfers over het eerste half jaar. Het geprognotiseerde resultaat over 2024 komt, inclusief enkele verwachte stortingen en onttrekkingen in bestemmingsreserves, uit op € 314.000. Hieraan liggen zowel ontwikkelingen aan de batenzijde (lagere omzet, hogere rentebaten) als de lastenzijde (lagere kosten) ten grondslag. De hoogte van de algemene reserve bedraagt momenteel € 1,5 mln. De weerstandsratio bedraagt momenteel 1,02. Dit is in lijn met de streefwaarde van 1,0 tot 1,2. In de bestuursrapportage 2024 wordt uitgebreid stilgestaan bij verschillende landelijke en regionale ontwikkelingen die op de ODZOB afkomen. Zo wordt er inzicht gegeven in de voortgang bij het landelijke Interbestuurlijk Programma Versterking VTH-stelsel (IBP-VTH), de Meerjarenvisie ODZOB 2023-2027, het Regionaal Operationeel Kader Vergunningverlening, Milieutoezicht en Handhaving (ROK-VTH), het programma Regionale Samenwerking, de zelfevaluatie ter voorbereiding op de visitatie in september 2024, het traject Robuuste Omgevingsdienst, de specifieke uitkeringen (toezicht en handhaving energiecontroles en IBP-VTH) en enkele actualiteiten rondom de governance van de ODZOB. |
