Beoogd maatschappelijk effect: |
|---|
Doelstellingen
- Meer lopen en fietsen: actieve mobiliteit wordt leidend in het verplaatsingsgedrag.
- Minder ruimte voor de auto: de dominantie van de auto als vervoermiddel in de stad wordt kleiner.
- Openbaar vervoer en deelmobiliteit als krachtige ondersteuning: OV en deelmobiliteit moeten meer een alternatief worden voor de auto en voor als fietsen (een keer) niet kan
- Slim waar het slim kan: continu zoeken naar vernieuwende mobiliteitsoplossingen om onze doelstellingen te behalen.
- Autoverkeer wordt zoveel mogelijk om de stad heen geleid via de robuuste randen die betrouwbaar zijn in termen van capaciteit en doorstroming.
- Het verbeteren van de verkeersveiligheid.
Om dit te bereiken hebben we:
- Een begin gemaakt met het Meerjaren Uitvoeringsprogramma Mobiliteit.
- Het fietspad Helmond – Eindhoven samen met onze partners geopend.
- De Strategie Verkeersveiligheid vastgesteld.
- Een nieuwe bushalte/hub met deelmobiliteit geopend op BZOB.
- Met de introductie van Bravoflex en het aanbieden van een verlaagd tarief voor Taxbus stappen gezet in het versterken van vraagafhankelijk vervoer.
- Een plankaart opgesteld voor de plaatsing vanaf 2025 van minimaal 350 extra laadpalen voor elektrische auto’s.
- Afspraken gemaakt met de regio over de bekostiging van mobiliteitsmaatregelen die de bereikbaarheid van de regio gaan versterken.
