3.2.5.3 Wat heeft het gekost per HP?
In onderstaande tabel is de afwijking tussen de gewijzigde begroting en de realisatie (rekening) over 2024 per hoofdproduct weergegeven.
Overzicht per hoofdproduct |
|---|
(bedragen x 1.000/ - = negatief saldo) | |||||||||
Specificatie per Hoofdproduct | Begroting na wijzigingen | Rekeningen | Realisatie t.o.v. Begroting | ||||||
Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | Saldo | V/N | ||
250 | Verkeer en vervoer beleid | 278 | 3.892 | -3.614 | 4.124 | 7.264 | -3.140 | 474 | V |
Totaal saldo baten en lasten | 278 | 3.892 | -3.614 | 4.124 | 7.264 | -3.140 | 474 | V | |
Begroting na wijzigingen ontrekking | Begroting na wijzigingen storting | Begroting na wijziging | Rekeningen | Realisatie t.o.v. Begroting | |||||
Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | Saldo | V/N | ||
250 | Verkeer en vervoer beleid | 172 | 299 | -127 | 112 | 299 | -187 | -60 | N |
Totaal mutaties reserves | 172 | 299 | -127 | 112 | 299 | -187 | -60 | N | |
Saldo TH2.5 Mobiliteit | 450 | 4.191 | -3.741 | 4.236 | 7.563 | -3.327 | 414 | V | |
Toelichting per hoofdproduct |
|---|
Toelichting afwijking hoofdproduct HP250 Verkeer en vervoerbeleid
Dit hoofdproduct heeft een voordelig saldo van € 473.000. Het saldo wordt voornamelijk veroorzaakt door € 173.000 minder lasten binnen Smart Mobility. Deze lagere lasten komen met name door minder (Europese) samenwerkingsprojecten en door uitstel van het Smart Mobility Centrum op de Automotive Campus. Daarnaast is er € 73.000 minder lasten gerealiseerd binnen Verkeersdata. Dit komt vooral doordat in 2024 standaarden voor data vanuit Europa en Nederland nog ontbreken en omdat het verzamelen van data binnen Helmond nog uitgewerkt dient te worden. Hiernaast is er een bedrag van € 60.000 aan middelen niet gerealiseerd, deze waren bedoeld om de verkeersveiligheid in de wijk Houtsdonk te verbeteren. Het overleg met de wijk over de geplande maatregelen is in 2024 niet tot afronding gekomen, de uitvoering zal in 2025 plaatsvinden. De onttrekking aan de reserve van € 60.000 die hiermee overeenkomt is hiermee ook niet gerealiseerd. De rest van het saldo heeft onder andere te maken met minder gerealiseerde lasten binnen Deeltaxi 2.0, Deelmobiliteit, Innovatie Elektrisch Vervoer en Verkeersveiligheid.
Toelichting afwijking Bereikbaarheidsakkoord
Bereikbaarheidsakkoord De uitgaven 2024 ad € 3,3 miljoen door de deelnemende gemeenten inzake de Bereikbaarheidsakkoord subsidies worden op programma 2 verantwoord door de gemeente Helmond. Deze zijn niet begroot en leiden tot meer lasten dan begroot. Echter hier tegenover staan de ontvangen subsidies bedragen voor hetzelfde bedrag die als extra baten op programma 2 worden verantwoord. Dit is budgetneutraal.
