Duurzaam en Leefbaar

Mobiliteit

3.2.5.3   Wat heeft het gekost per HP?

In onderstaande tabel is de afwijking tussen de gewijzigde begroting en de realisatie (rekening) over 2024 per hoofdproduct weergegeven.

Overzicht per hoofdproduct

(bedragen x 1.000/ - = negatief saldo)

Specificatie per Hoofdproduct

Begroting na wijzigingen

Rekeningen

Realisatie t.o.v. Begroting

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Saldo

V/N

250

Verkeer en vervoer beleid

278

3.892

-3.614

4.124

7.264

-3.140

474

V

Totaal saldo baten en lasten

278

3.892

-3.614

4.124

7.264

-3.140

474

V

Begroting na wijzigingen ontrekking

Begroting na wijzigingen storting

Begroting na wijziging

Rekeningen

Realisatie t.o.v. Begroting

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Saldo

V/N

250

Verkeer en vervoer beleid

172

299

-127

112

299

-187

-60

N

Totaal mutaties reserves

172

299

-127

112

299

-187

-60

N

Saldo TH2.5 Mobiliteit

450

4.191

-3.741

4.236

7.563

-3.327

414

V

Toelichting per hoofdproduct

Toelichting afwijking hoofdproduct HP250 Verkeer en vervoerbeleid
Dit hoofdproduct heeft een voordelig saldo van € 473.000. Het saldo wordt voornamelijk veroorzaakt door € 173.000 minder lasten binnen Smart Mobility. Deze lagere lasten komen met name door minder (Europese) samenwerkingsprojecten en door uitstel van het Smart Mobility Centrum op de Automotive Campus. Daarnaast is er € 73.000 minder lasten gerealiseerd binnen Verkeersdata. Dit komt vooral doordat in 2024 standaarden voor data vanuit Europa en Nederland nog ontbreken en omdat het verzamelen van data binnen Helmond nog uitgewerkt dient te worden. Hiernaast is er een bedrag van € 60.000 aan middelen niet gerealiseerd, deze waren bedoeld om de verkeersveiligheid in de wijk Houtsdonk te verbeteren. Het overleg met de wijk over de geplande maatregelen is in 2024 niet tot afronding gekomen, de uitvoering zal in 2025 plaatsvinden. De onttrekking aan de reserve van € 60.000 die hiermee overeenkomt is hiermee ook niet gerealiseerd. De rest van het saldo heeft onder andere te maken met minder gerealiseerde lasten binnen Deeltaxi 2.0, Deelmobiliteit, Innovatie Elektrisch Vervoer en Verkeersveiligheid.

Toelichting afwijking Bereikbaarheidsakkoord
Bereikbaarheidsakkoord De uitgaven 2024 ad € 3,3 miljoen door de deelnemende gemeenten inzake de Bereikbaarheidsakkoord subsidies worden op programma 2 verantwoord door de gemeente Helmond. Deze zijn niet begroot en leiden tot meer lasten dan begroot. Echter hier tegenover staan de ontvangen subsidies bedragen voor hetzelfde bedrag die als extra baten op programma 2 worden verantwoord. Dit is budgetneutraal.

Deze pagina is gebouwd op 08/18/2025 17:07:07 met de export van 08/18/2025 17:01:51