3.1.2.3 Wat heeft het gekost per HP?
In onderstaande tabel is de afwijking tussen de gewijzigde begroting en de realisatie (rekening) over 2024 per hoofdproduct weergegeven.
Overzicht per hoofdproduct |
|---|
(bedragen x 1.000/ - = negatief saldo) | |||||||||
Specificatie per Hoofdproduct | Begroting na wijzigingen | Rekeningen | Realisatie t.o.v. Begroting | ||||||
Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | Saldo | V/N | ||
602 | Uitvoering uitkeringsregelingen | 41.927 | 56.264 | -14.337 | 49.937 | 64.302 | -14.365 | -28 | N |
603 | Bijzondere bijstand | 304 | 10.970 | -10.666 | 774 | 10.356 | -9.582 | 1.084 | V |
604 | Schulddienstverlening | 259 | 2.315 | -2.056 | 6 | 2.033 | -2.027 | 29 | V |
618 | Werkgelegenheidsbeleid | 0 | 18.774 | -18.774 | 0 | 19.341 | -19.341 | -567 | N |
619 | Minima beleid | 10 | 1.428 | -1.418 | 0 | 1.307 | -1.307 | 111 | V |
621 | Participatie | 2.726 | 7.419 | -4.693 | 2.435 | 6.007 | -3.572 | 1.121 | V |
Totaal saldo baten en lasten | 45.226 | 97.170 | -51.944 | 53.152 | 103.346 | -50.194 | 1.750 | V | |
Begroting na wijzigingen ontrekking | Begroting na wijzigingen storting | Begroting na wijziging | Rekeningen | Realisatie t.o.v. Begroting | |||||
Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | Saldo | V/N | ||
602 | Uitvoering uitkeringsregelingen | 0 | 0 | 0 | 28 | 0 | 28 | 28 | V |
603 | Bijzondere bijstand | 1.567 | 0 | 1.567 | 0 | 2.565 | -2.565 | -4.132 | N |
604 | Schulddienstverlening | 0 | 0 | 0 | 0 | 28 | -28 | -28 | N |
618 | Werkgelegenheidsbeleid | 0 | 0 | 0 | 567 | 0 | 567 | 567 | V |
619 | Minima beleid | 0 | 0 | 0 | 0 | 111 | -111 | -111 | N |
621 | Participatie | 550 | 0 | 550 | 863 | 752 | 111 | -439 | N |
Totaal mutaties reserves | 2.117 | 0 | 2.117 | 1.458 | 3.456 | -1.998 | -4.115 | N | |
Saldo TH1.2 Werk en inkomen | 47.343 | 97.170 | -49.827 | 54.610 | 106.802 | -52.192 | -2.365 | N | |
Toelichting per hoofdproduct |
|---|
Toelichting afwijking hoofdproduct 603 Bijzondere Bijstand
Dit hoofdproduct heeft een voordelig saldo van € 1,084 miljoen. Het saldo wordt voornamelijk veroorzaakt doordat aan de batenkant de dekking voor de witgoedregeling gedeeltelijk uit de SPUK-energiearmoede geboekt is (€ 620.000). Deze was niet begroot.
Daarnaast wordt het voordeel op dit hoofdproduct wordt met name veroorzaakt door lagere uitgaven aan de diverse minimaregelingen, met name de bijzondere bijstand en de collectief aanvullende verzekering (CAV) (voordeel € 450.000).
De uitgaven in het kader van de witgoedregeling zijn hoger dan geraamd maar worden naast de inzet van de SPUK energie-armoede gedekt uit de inzet van de reserve (nadeel € 200.000). Binnen de regeling alleenverdienersproblematiek is het budget (€ 219.000) nog niet uitgegeven. Het voorstel is, om dit saldo middels resultaatbestemming over te hevelen naar 2025, omdat dat uitvoering van deze regeling in 2025 plaatsvindt.
Toelichting afwijking hoofdproduct 618 Werkgelegenheidsbeleid
Dit hoofdproduct heeft een nadelig saldo van € 567.000. Het saldo wordt voornamelijk veroorzaakt door een afrekening op de WSW 2024 die hoger is uitgevallen dan begroot.
Toelichting afwijking hoofdproduct 621 Participatie
Dit hoofdproduct heeft een voordelig saldo van € 1,121 miljoen. Het saldo wordt voornamelijk veroorzaakt minder lasten (€ 1,415 miljoen) minder baten (€ 291.000) dan begroot Er is
€ 330.000 meer uitgegeven op Volwassen Educatie en op ID Banen. Daarnaast zijn er meer uitgaven voor inburgering verantwoordt onder de SPUK waardoor een positief resultaat op het product ontstaat.
De decentralisatie-uitkeringen voor de pilot startbanen en laaggeletterdheid zijn in 2024 niet volledig ingezet vanwege een verlate implementatie (totaalbedrag € 389.000).
Via een verzoek tot resultaatbestemming is voorgesteld deze middelen over te hevelen naar 2025, waarin deze regelingen worden uitgevoerd.
Toelichting afwijking onttrekking met de reserves hoofdproduct HP603 Bijzondere Bijstand
Dit hoofdproduct heeft een nadelig saldo van € 4,132 miljoen. Dit wordt veroorzaakt doordat in 2024 kosten zijn gemaakt voor de afronding van de regeling energietoeslag en de witgoedregeling (€ 1,567 miljoen). De reserve koopkracht is eind 2023 opgeheven en het restantbedrag is bij de jaarrekening 2023 overgeheveld naar de reserve Sociaal Domein. In 2024 zijn de kosten voor de uitvoering van deze regeling aan de reserve onttrokken. Een mutatie van het saldo ter hoogte van € 1,7 miljoen is te verklaren doordat er eind 2024 Rijksmiddelen zijn ontvangen voor de vangnetconstructie energietoelage en startbanen statushouders. Deze middelen zijn onttrokken aan de reserve Bijzondere Bijstand en toegevoegd aan de reserve Sociaal Domein. Het restantsaldo van € 865.000 is volgens besluitvorming toegevoegd aan de egalisatiereserve Sociaal Domein.
Toelichting verrekening met reserves op het onderdeel Werk en Inkomen
Volgens besluitvorming zijn de resultaten (zowel positief als negatief) op het onderdeel Werk en Inkomen verrekend met de egalisatiereserve Sociaal Domein. Per saldo is € 1,75 miljoen toegevoegd aan de reserve Sociaal Domein.
