3.5.1 Wat heeft het gekost?
In onderstaande tabel is de afwijking tussen de gewijzigde begroting en de realisatie (rekening) over 2024 per hoofdproduct weergegeven.
Overzicht per hoofdproduct |
|---|
(bedragen x 1.000/ - = negatief saldo) | |||||||||
Specificatie per Hoofdproduct | Begroting na wijzigingen | Rekeningen | Realisatie t.o.v. Begroting | ||||||
Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | Saldo | V/N | ||
910 | Organisatie algemeen | 0 | 1.789 | -1.789 | 24 | 462 | -438 | 1.351 | V |
920 | Financiering en treasury | 380 | 0 | 380 | 350 | 22 | 328 | -52 | N |
930 | Nieuwe investeringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | V |
935 | Centrum- en regiofunctie | 0 | 729 | -729 | 195 | 908 | -713 | 16 | V |
940 | Post Onvoorzien | 0 | 125 | -125 | 0 | 0 | 0 | 125 | V |
944 | Overige financiële middelen | 409 | 350 | 59 | 1.074 | 602 | 472 | 413 | V |
950 | Onroerend zaak belasting | 27.728 | 773 | 26.955 | 27.855 | 578 | 27.277 | 322 | V |
960 | Overige belastingen | 1.118 | 828 | 290 | 2.172 | 675 | 1.497 | 1.207 | V |
970 | Algemene rijksuitkeringen/gemeentefonds | 264.188 | 0 | 264.188 | 266.532 | 0 | 266.532 | 2.344 | V |
991 | Overhead | 4.921 | 61.152 | -56.231 | 4.258 | 60.785 | -56.527 | -296 | N |
992 | Doorbelasting overhead | 0 | -4.272 | 4.272 | 0 | -5.097 | 5.097 | 825 | V |
996 | Vennootschapsbelasting | 0 | 0 | 0 | 0 | -70 | 70 | 70 | V |
Totaal saldo baten en lasten | 298.744 | 61.474 | 237.270 | 302.460 | 58.865 | 243.595 | 6.325 | V | |
Begroting na wijzigingen ontrekking | Begroting na wijzigingen storting | Begroting na wijziging | Rekeningen | Realisatie t.o.v. Begroting | |||||
Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | Saldo | V/N | ||
910 | Organisatie algemeen | 2.524 | 2.229 | 295 | 2.094 | 1.024 | 1.070 | 775 | V |
920 | Financiering en treasury | 0 | 318 | -318 | 0 | 318 | -318 | 0 | N |
930 | Nieuwe investeringen | 7.114 | 18.414 | -11.300 | 7.114 | 18.414 | -11.300 | 0 | V |
944 | Overige financiële middelen | 236 | 1 | 235 | 236 | 0 | 236 | 1 | V |
970 | Algemene rijksuitkeringen/gemeentefonds | 0 | 289 | -289 | 0 | 289 | -289 | 0 | V |
991 | Overhead | 1.393 | 679 | 714 | 925 | 723 | 202 | -512 | N |
Totaal mutaties reserves | 11.267 | 21.930 | -10.663 | 10.369 | 20.768 | -10.399 | 264 | V | |
Saldo Algemene dekkingsmiddelen | 310.011 | 83.404 | 226.607 | 312.829 | 79.633 | 233.196 | 6.589 | V | |
De gemeentefondsuitkering kent drie soorten uitkeringen:
- Algemene uitkering (AU);
- Decentralisatie-uitkeringen (DU);
- Integratie-uitkeringen (IU).
De gemeentefondsuitkering is vrij besteedbaar voor gemeenten.
De wijzigingen in de omvang van de algemene uitkering bestaan uit algemene en taakgebonden wijzigingen. Algemene wijzigingen brengen geen veranderingen met zich mee voor het takenpakket van gemeenten. Taakgebonden wijzigingen hebben wel betrekking op de taken van een gemeente en hebben dus corresponderende gevolgen voor inkomsten en uitgaven. Via de algemene uitkering worden we voor deze taken gekort of gecompenseerd. Ons beleid voor deze wijzigingen is dat we ze 1-op-1 verrekenen met het beleidsveld waar ze betrekking op hebben.
Ook voor de decentralisatie-uitkeringen en integratie-uitkeringen geldt dat we de wijzigingen 1-op-1 verrekenen met het beleidsveld waar ze betrekking op hebben.
Het hoofdproduct 970 heeft in 2024 een positief saldo van € 2,3 miljoen
Dit is het saldo na verrekening met reserves en is volledig toe te rekenen aan een voordelig resultaat op de gemeentefondsuitkering doordat de werkelijke opbrengsten 2024 hoger zijn dan begroot.
De begrote opbrengsten in de begroting zijn gebaseerd op de septembercirculaire 2024. De werkelijke opbrengsten zijn gebaseerd op de decembercirculaire 2024. We ontvangen een hogere uitkering vergeleken met de septembercirculaire 2024. De decembercirculaire 2024 is halverwege december verschenen. Die kunnen we budgettair niet meer verwerken in de begroting. De plus van € 2,3 miljoen in 2024 is het effect van de taakgebonden wijzigingen en de wijzigingen in de decentralisatie uitkeringen samen. In raadsinformatiebrief 12-2025 informeerden we u al over de gevolgen van de decembercirculaire 2024.
We ontvangen € 268.000 meer door de taakgebonden wijzigingen en € 2,0 miljoen door de wijzigingen in de decentralisatie-uitkeringen. Hiervan is circa € 1,7 miljoen bedoeld voor de uitvoering van besluiten die in begrotingsjaar 2024 of eerder hebben plaatsgevonden. Dit bedrag maakt onderdeel uit van het jaarrekeningresultaat 2024. Omdat het vooral om uitvoering van taken in het Sociaal Domein gaat, maken de middelen onderdeel uit van het resultaat van het Sociaal Domein (programma 1).
Het resterende bedrag van bijna € 600.000 zijn wijzigingen die bedoeld zijn voor de uitvoering van taken die in 2025 gaan plaatsvinden. Dit zijn:
- Startbanen statushouders;
- Spreidingswet;
- Work in Nederland;
- Actieplan Wapens en Jongeren;
- Register Externe Veiligheidsrisico's.
We stellen u voor om het bedrag van € 600.000 over te hevelen naar 2025 voor besteding aldaar.
Algemene uitkeringen/gemeentefonds |
|---|
Toelichting per hoofdproduct |
|---|
Toelichting afwijking hoofdproduct 910 Organisatie algemeen
Dit hoofdproduct heeft een voordelig saldo van ruim € 2,1 miljoen. Het saldo wordt onder andere veroorzaakt doordat er minder kosten zijn gemaakt dan beoogd. Bij de begroting is een flexibel formatiebudget gereserveerd van € 1,8 miljoen, wat niet nodig is geweest. Daar staat tegenover dat er voor € 460.000 fiscale afrekeningen van voorgaande jaren zijn geweest voor o.a. de BTW, het BTW-compensatiefonds en de werkkosten.
Toelichting afwijking hoofdproduct 944 Overige financiële middelen
Dit hoofdproduct heeft een voordelig saldo van ruim € 410.000. Het saldo wordt voornamelijk veroorzaakt door hogere baten van € 660.000 doordat de renteopbrengsten op leningen zijn toegenomen van o.a. de starters- en duurzaamheidsleningen. Daarnaast is een correctie doorgevoerd op de renteomslag, omdat het werkelijke rentepercentage lager is dan de 1% waar in de begroting rekening mee is gehouden. Deze afwijking is groter dan 25% en het BBV verplicht dan een correctie door te voeren waardoor hier een nadeel ontstaat van € 350.000. De consequentie van deze correctie is dat er minder rentekosten zijn toegerekend aan de investeringen en grondexploitaties. Daarnaast zijn voor ruim € 100.000 minder bankkosten gemaakt dan beoogd.
Toelichting afwijking hoofdproduct 960 Overige belastingen
Dit hoofdproduct heeft een voordelig saldo van ruim € 1,2 miljoen. Het saldo wordt voornamelijk veroorzaakt doordat er meer inkomsten zijn ontvangen voor de aanmaan- en dwangbevelkosten welke wij in rekening brengen voor € 380.000 en de voorziening dubieuze debiteuren is voor bijna € 800.000 vrijgevallen.
Toelichting afwijking hoofdproduct 991 Overhead
Dit hoofdproduct heeft een nadelig saldo van bijna € 300.000. Hoofdproduct 991 betreffen de bedrijfsvoeringskosten en lopen uiteen qua voor- en nadelen. De grootste afwijkingen worden verklaard. Op hoofdproduct 991 komen de salaris- en inhuurlasten tot uitdrukking, waarmee we binnen budget blijven. Er ontstaat een voordeel van € 400.000 op de rentetoerekening doordat de renteomslag lager is dan beoogd. Een voordeel van ruim € 400.000 doordat minder is uitgegeven aan de Helmond Academy, Arbo en assesments. Een voordeel doordat minder inzet is gepleegd voor de schaalsprong en altijd verbonden. Het project professioneel werken onder architectuur is voor € 200.000 lager uitgevallen en het project VRIS is voor € 200.000 ingebracht als resultaatbestemming om in 2025 alsnog te realiseren.
Een nadeel van ruim € 300.000 doordat verzamelfacturen van belastingen door complexiteit niet doorbelast worden naar de programma's. Hierdoor ontstaat een voordeel op de betreffende programma's. Een nadeel van ruim € 750.000 doordat meer is uitgegeven aan facilitair en huisvesting. Denk aan o.a. hogere energielasten, beveiliging en onderhoudslasten. Het Multifunctioneel centra vastgoed kent een nadelig saldo van ruim € 350.000 en wordt onder andere veroorzaakt door hogere kosten voor eigenarenonderhoud. De overige voor- en nadelen binnen de bedrijfsvoeringskosten tellen op tot een nadeel van ongeveer € 100.000.
Toelichting afwijking hoofdproduct 992 Doorbelasting overhead
Dit hoofdproduct heeft een voordelig saldo van ruim € 800.000. Het saldo wordt voornamelijk veroorzaakt doordat er meer uren met een overheadtoeslag naar de grondexploitaties en investeringen zijn geschreven dan begroot. Hierdoor ontstaat een positief resultaat in de exploitatie.
Toelichting afwijking verrekening / onttrekking met de reserves hoofdproduct 910 Organisatie algemeen
Dit hoofdproduct heeft een voordelig saldo van € 775.000 en wordt veroorzaakt door een nadeel van
€ 430.000 doordat minder is onttrokken aan de reserve organisatieontwikkeling. Daarnaast een voordeel doordat de begrote dotatie aan de algemene reserve van € 1,2 miljoen niet is geboekt. Dit betreft het beoogde voordeel op de begroting wat bij de 2e Berap 2024 is gemeld. Afhankelijk van het jaarrekeningresultaat wordt het saldo van 2024 verrekend met de algemene reserve.
Toelichting afwijking verrekening / onttrekking met de reserves hoofdproduct 991 Overhead
Dit hoofdproduct heeft een voordelig saldo van € 512.000. Het saldo wordt veroorzaakt doordat er ruim € 700.000 minder onttrokken is aan de reserve automatisering, doordat de beoogde projecten niet geheel gerealiseerd zijn in 2024.
Daarnaast is een onttrekking gedaan aan de egalisatiereserve ERD WGA en ZW voor € 260.000 zodat voldaan kan worden aan onze verplichtingen. Hier is in de begroting geen rekening mee gehouden.
