Onroerendezaakbelastingen
Bij de tariefbepaling voor 2024 is uitgegaan van een totaalopbrengst, gebaseerd op de OZB-opbrengsten over 2023 vermeerderd met de gevolgen van areaaluitbreidingen, de inflatiecorrectie van 7,0%. Daarnaast is de waardeontwikkeling van de onroerende zaken als gevolg van de jaarlijkse herwaardering gecompenseerd in de tarieven voor het jaar 2024, conform de afgesproken systematiek. Voor de woningen is uitgegaan van een waardestijging van 3,0%, wat is gecorrigeerd door het tarief evenredig te verlagen. Bij de niet-woningen was sprake van een stijging van de WOZ-waarden met gemiddeld 1% en geldt dezelfde systematiek als bij de woningen.
De opbrengst van de onroerende zaakbelastingen over het jaar 2024 laat een positief saldo van ongeveer 0,5% t.o.v. de bijgestelde raming zien. Met name een gevolg van het hoger uitvallen van de definitieve totale WOZ-waarden, veroorzaakt door diverse factoren (vooral hogere waardestijgingen). Bij de bepaling van de nieuwe tarieven voor volgende jaren wordt uitgegaan van actuele waarden, waardoor dit dus niet structureel doorwerkt.
Afvalstoffenheffing
Voor de afvalstoffenheffing geldt naast het beginsel van 100% kostendekking, het principe “de vervuiler betaalt”.
In 2024 wordt het effect van de invoering van diftar op basis van betalen per lediging steeds meer zichtbaar. De daling van het aantal ledigingen per huishouden heeft zich doorgezet. Het geraamde gemiddeld aantal ledigingen is op grond hiervan verder naar beneden bijgesteld van 10 via 8 vorig jaar naar 7 ledigingen voor de 140 liter containers en naar 10 ledigingen voor de 240 liter containers.
Ook de percelen met verzamelcontainers moeten via een pasjessysteem vanaf 2024 betalen per storting. Het scheidingsgedrag is er duidelijk op vooruit gegaan. Verdere toelichting hierop is te vinden bij hoofdproduct 730.
Met name door lagere kosten ten opzichte van de raming resteert er een overschot. Dit verschil zal worden gestort in de voorziening afvalstoffenheffing.
(bedragen x € 1.000) | ||
Kostendekkendheid Afvalstoffenheffing | Begroting | Realisatie |
|---|---|---|
Kosten taakveld Afvalstoffenheffing | 9.563 | 9.224 |
Overige inkomsten taakveld, excl heffingen | -1.650 | -1.992 |
7.913 | 7.232 | |
Toe te rekenen kosten: | ||
Kwijtschelding | 849 | 736 |
Handhaving | 112 | 112 |
Heffing en invordering belastingen | 427 | 618 |
Toe te rekenen BTW | 1.409 | 1.436 |
Overhead | 435 | 442 |
Toerekening Blink | 1.099 | 1.099 |
Totale kosten | 12.244 | 11.675 |
Opbrengst heffingen | 12.244 | 12.359 |
Storting reserve afvalstoffenheffing | 684 | |
Rioolheffing
De rioolheffing is een bestemmingsheffing, waarmee de kosten die de gemeente maakt voor niet alleen een doelmatig werkende riolering, maar ook overige maatregelen ten aanzien van het beheer van hemelwater en grondwater, kunnen worden verhaald.
Helmond kent twee categorieën tarieven, namelijk een basistarief dat behoort bij een waterverbruik van minder dan 1.200 m³ en een aantal (degressieve) tarieven gebaseerd op een waterverbruik van meer dan 1.200 m³. Deze tarieven zijn ten opzichte van 2023 minimaal gestegen.
Het uiteindelijke saldo van de rioolheffing is per saldo positief, waarbij tegenover de lagere kosten ook iets hogere opbrengsten staan. Dit resulteert in een storting in de voorziening van € 185.000.
(bedragen x € 1.000) | ||
Kostendekkendheid Rioolheffing | Begroting | Realisatie |
|---|---|---|
Kosten taakveld Riolering | 5.971 | 5.655 |
Dotatie aan voorziening riolering | -2.384 | |
Netto kosten product | 3.587 | 5.655 |
Opbrengst heffingen | 9.008 | 9.069 |
Saldo | 5.421 | 3.414 |
Toe te rekenen kosten: | ||
Kwijtschelding | 583 | 544 |
Reinigingskosten | 0 | 0 |
Heffing en invordering belastingen | 11 | 192 |
Toe te rekenen BTW | 1.817 | 1.732 |
Overhead | 446 | 582 |
Waterlopen | 180 | 180 |
Totale toe te rekenen kosten | 3.037 | 3.230 |
Storting voorziening riolering | - | 184 |
Honden- en Precariobelasting
De opbrengsten van de hondenbelasting is loopt in de pas met de raming. Door jaarlijkse controles blijft het aantal geregistreerde honden op een constant niveau. In de gemeente werden per 1 januari 2024 ongeveer 9.000 honden gehouden, vergelijkbaar met het jaar ervoor.
De precariobelasting is in 2024, voor het eerst sinds 2020 weer volledig opgelegd, na enkele jaren waarin dat niet gebeurde als steunmaatregel voor de horeca en detailhandel tijdens de opeenvolgende crises.
De inkomsten uit precariobelasting bleven licht achter bij de raming, waarbij moet worden aangetekend dat er sinds 2020 veel veranderd is, wat veel onzekerheid over aantallen belastingobjecten gaf.
Parkeerbelasting, naheffingen
Als op aangewezen plaatsen voor betaald parkeren de parkeerbelasting niet wordt betaald kan hiervoor een naheffingsaanslag worden opgelegd. De opbrengsten uit naheffingen mogen de kosten van parkeercontroles niet overschrijden. Daarom is hier een tabel met de mate van kostendekkendheid hiervan opgenomen.
(bedragen x € 1.000) | ||
Kostendekkendheid Naheffingen parkeren | Begroting | Realisatie |
|---|---|---|
Toe te rekenen kosten | ||
Uitvoeringskosten externe controleurs | 246 | 252 |
Heffing en invordering belastingen | 122 | 134 |
Kosten personeel parkeren / ondersteuning | 39 | 47 |
Overhead | 81 | 91 |
Kosten invordering buitenlandse kentekens | 25 | 2 |
Totale kosten | 513 | 526 |
Opbrengst Naheffingen | 513 | 638 |
De invordering van naheffingen op buitenlandse kentekens is in 2024 opgepakt. Er worden inmiddels ook naheffingen opgelegd aan deze categorie, wat moet bijdragen aan een beter betaalgedrag.
De controles met behulp van een scanauto zijn inmiddels bekend, al blijft het aantal naheffingen op een structureel hoger niveau dan voor de invoering van de scanauto. Op termijn zal dat naar verwachting nog wel afnemen.
Toeristenbelasting
De toeristenbelasting is een belasting voor accommodaties die tegen betaling verblijfsmogelijkheden aanbieden aan (zakelijke) toeristen. Het standaardtarief is vastgesteld op € 1,50 per persoon per nacht voor deze accommodaties. De opbrengsten worden gebruikt voor de verdere versterking van de toeristische en recreatieve aantrekkingskracht van Helmond.
Het aantal overnachtingen is ook in 2024 hoger dan oorspronkelijk ingeschat en heeft geresulteerd in een opbrengst die 50% hoger is dan de raming.
Marktgelden
De opbrengsten van de marktgelden blijven al enkele jaren achter bij de ramingen, wat wordt veroorzaakt door een teruglopend aantal deelnemers aan de markten.
Een drastische verhoging van de tarieven lijkt momenteel niet voor de hand te liggen, omdat dat de markten minder aantrekkelijk maakt voor ondernemers. De tarieven worden daarom alleen jaarlijks verhoogd met het percentage voor inflatiecorrectie.
Ondernemersfonds: Reclamebelasting en opslag OZB niet-woningen
De financiering van activiteiten van ondernemersverenigingen in Helmond krijgt van de gemeente ondersteuning via een tweetal instrumenten, te weten de Reclamebelasting en een opslag op de OZB voor niet-woningen. De opbrengsten van beide heffingen liggen in lijn met de ramingen.
Uiteraard zijn de ondernemersverenigingen, verenigd in de stichting Ondernemersfonds, eraan gehouden hierover verantwoording af te leggen in de vorm van uitvoeringsplannen en inzicht in de realisatie daarvan.
Leges
Vanuit het Besluit begroting en verantwoording (BBV) wordt voorgeschreven om inzicht te verschaffen in de mate van kostendekking van de diverse producten. Aan de hand van de onderstaande tabel wordt verantwoording afgelegd of de tarieven inderdaad kostendekkend zijn geweest, ofwel of de werkelijke baten de gerealiseerde lasten niet hebben overschreden.
(bedragen x € 1.000) | |||||
Legesverordening | Lasten taakveld | Overhead | Totale lasten | Totale opbrengsten | Kosten-dekkendheid |
|---|---|---|---|---|---|
Begroting Titel 1 | 880 | 419 | 1.299 | 1.171 | 90,13% |
(o.a. reisdoc./rijbewijzen) | |||||
Rekening Titel 1 | 799 | 344 | 1.143 | 1.273 | 111,37% |
(o.a. reisdoc./rijbewijzen) | |||||
Begroting Titel 2 | 1.908 | 1.469 | 3.377 | 3.027 | 89,63% |
(o.a. omgevingsvergunning) | |||||
Rekening Titel 2 | 1.176 | 957 | 2.133 | 1.495 | 70,08% |
(o.a. omgevingsvergunning) | |||||
Begroting Titel 3 | 112 | 71 | 183 | 62 | 33,78% |
(o.a. horeca/evenementen) | |||||
Rekening Titel 3 | 55 | 43 | 98 | 16 | 15,95% |
(o.a. horeca/evenementen) | |||||
Totaal – Begroting | 2.900 | 1.959 | 4.859 | 4.260 | 87,66% |
Totaal - Rekening | 2.030 | 1.344 | 3.374 | 2.784 | 82,49% |
