Vaststellen en uitvoeren Ontwikkelkansenbeleid
In 2024 werken we met de uitvoeringspartners aan uitwerking en uitvoering van het tweetal centrale thema’s (de beste vroege start en taal centraal) opgenomen in het Ontwikkelkansenbeleid. De uitwerking van de nota verbinden we aan uitvoeringsprogramma’s en ontwikkelopdrachten van de Helmondse Educatieve Agenda.
Nog niet afgerond. De huidige Ontwikkelkansennota heeft een looptijd van 2024 - 2027. In 2024 hebben we samen met het onderwijs en kinderopvangpartners gewerkt aan het opstellen van nieuwe subsidieregels ontwikkelkansen en is er een werkgroep gestart om het bereik van VVE te vergroten. Ook is er een kostprijsonderzoek VVE afgerond wat heeft geleid tot aanpassing van de tarieven. We hebben gebruik gemaakt van de peutermonitor waardoor we beter kunnen sturen op bereik en resultaat VVE.
Verdere uitvoering van de Helmondse Educatieve Agenda 2020-2030 (HEA)
We intensiveren de uitvoering van de Helmondse Educatieve Agenda om (gelijke) kansen van jeugdigen te versterken. In 2024 werken we aan:
- Het creëren van aanbod passende kinderopvang als onderdeel van de nota onderwijskansen.
- Het starten van kansrijke pilots op het gebied van onderwijs-zorgarrangementen i.s.m. scholen en andere mogelijke partners.
- Het uitbreiden en structureel borgen van de Verlengde Schooldag op scholen met een hoge achterstandsscore.
- Afhankelijk van het rijksaanbod ontwikkelen van lokaal aanbod schoolontbijt.
Nog niet afgerond. De Helmondse Educatieve Agenda (HEA) heeft een looptijd van 2020 - 2030. In 2024 is er samen met partners onderzocht hoe we passende kinderopvang het beste vorm kunnen geven. De uitvoering staat gepland voor 2025. We hebben financieel bijgedragen aan een onderwijs-zorgarrangement op basisschool De Lindt. De verlengde schooldag is uitgevoerd op 10 basisscholen met een hoge achterstand score. Er is een projectgroep gestart om het aanbod van de Verlengde Schooldag te verbeteren.
Voorkomen voortijdig schoolverlaters en thuiszitters
In 2024 continueren we de ‘aanpak Mazl’ waarmee we ziekteverzuim signaleren en voorkomen samen met de scholen, GGD en leerplicht. We werken met partners verder aan een gezamenlijke aanpak, om langdurig verzuim en thuiszitten terug te dringen.
Ook de voorziening Walhallab Helmond zetten we voort in 2024. Hiermee wordt voorkomen dat jongeren vroegtijdig stoppen met school, geen startkwalificatie behalen en verkeerde opleidingskeuzes maken en zij tussen wal en schip raken.
In 2024 stellen we een nieuw regionaal programma voortijdig schoolverlaten 2025-2029 op, alsook een nieuw vierjarig RMC beleidskader (doorstroompunt).
Daarnaast actualiseren we in 2024 de verordening leerlingenvervoer conform de nieuwe VNG-modelverordening.
Deels afgerond. In 2024 is op 8 van de 9 vo/vso scholen in Helmond de mazl-methodiek uitgerold. Het Vakcollege sluit in 2025 aan. De wet ‘Van School naar duurzaam werk’ is nog niet in werking getreden. Hierdoor is het huidige regionaal programma voor voortijdig schoolverlaten verlengd tot 2026 en zal een nieuw programma en bijbehorend beleidskader pas tegen het eind van 2025/begin 2026 worden opgeleverd. De verordening leerlingenvervoer is geactualiseerd en vastgesteld door de raad in mei 2024. De voorziening Walhallab (een leer- en werkplaats voor kwetsbare jongeren) is in een andere vorm doorgezet en heeft in juli 2024 een doorstart gemaakt onder de nieuwe stichting Uniq.
Visie op nieuwkomersonderwijs
Het nieuwkomersonderwijs in de regio Helmond staat onder druk als gevolg van de toenemende stroom aan nieuwkomers. De huidige voorzieningen bereiken met regelmaat de grens van hun capaciteit. Toenemende instroom van nieuwkomers en de veranderende doelgroepen maken dat we opnieuw de vraag willen stellen hoe, en in welk samenwerkingsverband, we de eerste opvang van nieuwkomers in het onderwijs het beste kunnen organiseren. In 2024 leveren we een visie op nieuwkomersonderwijs op dat richting geeft voor de ontwikkeling van het nieuwkomersonderwijs in de komende jaren.
Nog niet afgerond. In 2024 is de visie geschreven in samenwerking met verschillende partners. In 2025 zal ook de bestuurlijke besluitvorming worden afgerond met als koers mei 2025.
Uitwerking Hervormingsagenda Jeugd
We bereiden ons gedurende 2024 voor op de lokale en regionale implementatie van de Hervormingsagenda Jeugd. Ook bekijken we wat het wetstraject ‘Wet verbetering beschikbaarheid zorg voor jeugdigen’ voor de gemeente en de bestaande samenwerkingen gaat betekenen.
Hierin wordt namelijk een verplichting opgenomen voor sterkere samenwerking tussen gemeente onderling.
Nog niet afgerond. Als gevolg van de landelijke Hervormingsagenda Jeugd en de komende
wetswijziging ‘Wet verbetering beschikbaarheid jeugdzorg’ (behandeling in Tweede Kamer 3 maart 2025) wordt het een verplichting om de bestaande samenwerkingsovereenkomst (10 voor de jeugd) om te zetten naar een gemeenschappelijke regeling. Deze GR richt zich op de regionale inkoop van specialistische jeugdzorg en waarborgt een stevige regionale basis en organisatie van deze zorg voor de meest kwetsbare kinderen, zoals vereist in de nieuwe wetgeving. De voorbereiding is in 2024 gestart en besluitvorming hierover vindt plaats in 2025.
Effectieve jeugdpreventie in de wijk
In 2024 starten we met de uitvoering van ons gebiedsgericht meerjarenprogramma jeugd en formuleren we samen met professionals in de wijk doelstellingen voor onze jeugd en gezinnen. Het resultaat hiervan is een wijkgericht, effectief jeugdpreventie-aanbod dat aansluit bij de behoefte.
Nog niet afgerond. De inzet op effectieve wijkgerichte jeugdpreventie beslaat meerdere jaren. In mei 2024 heeft uw raad het Meerjarenprogramma Jeugd 2024-2028 Kansrijk, gezond en veilig opgroeien vastgesteld. Wijkgerichte preventie (impact gedreven werken op wijkniveau) is één van de drie pijlers. In de tweede helft van 2024 is een plan van aanpak voorbereid voor implementatie van deze werkwijze.
Oplevering integraal huisvestingsplan onderwijs
In 2024 leveren we een herijkt integraal huisvestingsplan onderwijs 2026-2040 op. Met dit plan hebben we inzicht in de maatregelen die de komende jaren tot 2040 moeten worden getroffen om te komen tot toekomstbestendige schoolgebouwen, die het onderwijsproces optimaal faciliteren. We stellen de toekomstige behoefte aan voorzieningen in de onderwijshuisvesting op basis van leerlingenprognoses voor de komende 20 jaar vast en geven inzicht in de financiële consequenties op de korte, middellange en lange termijn van de te treffen huisvestingsmaatregelen.
Nog niet afgerond. In 2024 zijn we, samen met de schoolbesturen, gestart met het opstellen van een visie voor het Integraal Huisvestingsplan fase 2. Dit nieuwe IHP zal een periode van 2029 - 2044 gaan beslaan. Besluitvorming over het IHP heeft niet plaatsgevonden in 2024. De oorzaak hiervan is dat de uitvoering van de nieuwbouwprojecten uit het lopende IHP van 2017 vertraging hebben opgelopen door gewijzigde omstandigheden in inhoudelijke en financiële kaders. Uw raad heeft hierover in oktober 2024 een nieuw besluit genomen.
Monitoring en evaluatie opdracht Sociale Teams Helmond
Binnen de overeenkomst zijn prestatieafspraken en Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) afgesproken op de uitvoering, het bereik, de tijdigheid en tevredenheid met de hulp, en op de samenwerking met partners. Jaarlijks verantwoordt STH zich hiervoor.
We hebben voor een periode van maximaal acht jaar een contract gesloten met Stichting Sociale Teams Helmond. Eind 2024 evalueren we de opdracht ter voorbereiding op besluitvorming voor de eerste contractverlenging per 1 januari 2026.
Behaald. Zie voor toelichting hierover 3.1.1.
Aanvullende resultaten
Niet van toepassing.
